Help: Coleman branders ontsteken

De Coleman Unleaded 424 two-burner heeft twee krachtige branders, de hoofdbrander heeft een vermogen van maar liefst 2335 Watt en de tweede brander heeft een vermogen van 1765 Watt.

Stap 1

Start met een volle tank. Zet de tank stabiel met de dop omhoog. 
Gebruik Coleman Fuel of bij noodgevallen normale benzine.
(Euro loodvrij)
Gebruik NOOIT wasbenzine.

 Stap 2

Vul via de trechter de tank tot de Coleman Fuel niet meer doorloopt in de trechter.

 

 Stap 3

Haal de trechter eruit. De Coleman Fuel die nog in de trechter staat loopt nu de tank in. 

 

 Stap 4

Zet de chokehendel omhoog, draai de 2 kranen dicht*. (Links en front)

Zorg dat de dop van de tank goed aangedraaid is. De tank moet goed tegen het kooktoestel aanzitten. Let hierbij op bijvoorbeeld de sluiting dat deze niet in de weg zit. 

*Met de klok mee is dicht, tegen de klok in open. 

 Stap 5

Draai de pomphendel 1/4 los, plaats duim op het ventiel in het midden en pomp minimaal 30 keer. (Doe je halve pompjes, dan 60 keer) 
Schuif de pomp hierna in en draai het weer vast. 

 

 Stap 6

Draai de hoofdkraan (zwarte knop) niet meer dan 1/4 slag open. Steek vervolgens de brander met een lange aansteker of lange lucifer aan. 

Gaat het niet aan? Draai dan de kraan nog een stukje verder open. 

 

 

 Stap 7

De brander is nu ontstoken. Je ziet een blauwe of gele vlam. Nu pomp je direct MINIMAAL 30 keer tot je een forse tegendruk voelt bij het pompen. Vervolgens zet je de pomp weer vast.

 

 

Stap 8

Draai de hoofdkraan iets verder open als de doorstroming te klein is. (Opwarmen dus op een lage stand, dus niet half of vol open)

 

 

Stap 9

Wacht nu 2 minuten. In deze tijd wordt de condensator warm waardoor de Coleman Fuel (=vloeistof) omgezet wordt in gas. (En dus blauwe vlammen)

Stap 10

2 minuten overleeft? Dan mag nu de chokehendel naar beneden.

Draai de kraan open op de gewenste stand.
Blauwe vlammen? Ga door naar stap 11.

Nog gele vlammen? Dan wederom pompen tot je een forse tegendruk voelt. 

Stap 11

Optioneel: Ontsteken 2e pit.
Indien gewenst kan de 2e pit ontstoken worden. Voor deze stap moet de hoofdpit een blauwe vlam hebben. Draai de kraan aan de linkerzijde ongeveer 1/4 open en ontsteek de pit met een aansteker of lucifer. Na ontbranding zet je hem open op de gewenste stand.

Let op, de hoofdkraan bepaald hoeveel gas er wordt doorgelaten, zet deze indien gewenst verder open. 

Stap 12

De brander heeft nu een blauwe vlam. Ben je lang aan het koken en je merkt dat de 'kracht' minder wordt, dan los je dit op door wederom te pompen. 

 

Problemen oplossen

Geen blauwe vlam? Of onregelmatige blauwe vlammen?
Was je begonnen met een volle tank?

Ja > Pomp wederom tot je een forse weerstand voelt bij het pompen.
Nee > Uitschakelen > WACHTEN tot de vlammen weg zijn > Afkoelen > Vullen

Gele vlammen na het opwarmen uit stap 9. Staat de hoofdkraan ver genoeg open? (Als er te weinig vloeistof door de condensator stroomt, kun je gele vlammen krijgen.) Of stond de kraan half of helemaal open tijdens het opwarmen? Dan terug naar stap 7 (pompen) en ga hierna verder met stap 8. (Opwarmen) 

Nog steeds gele vlammen? Draai beide kranen dicht en WACHT tot de vlammen uit zijn en laat afkoelen. Hierna beginnen bij stap 1.

 De brander heeft vlammen op plekken waar het niet hoort. Draai de beide kranen dicht en wacht tot de vlammen weg zijn. (Dit kan zomaar meer dan 5 minuten duren) Hierna de tank verwijderen, indien nodig vullen, en procedure opnieuw beginnen met extra aandacht of de tank goed tegen het apparaat zit. 

Tips

Klaar met koken? Laat alles afkoelen en vul de tank vast voor het volgende gebruik. 

De brander is tussendoor uit geweest en je wilt de brander weer ontsteken.
Nu is de tank al gedeeltelijk leeg. Bij het starten voldoet 20x pompen niet meer. Je kunt pompen tot je weerstand voelt. Na het ontbranden is het niet gek dat je misschien wel 60x moet pompen voor je forse tegendruk krijgt.

Voordelen benzinebrander:

 

– Krachtige branders / snel koken
– Ongelode benzine is overal verkrijgbaar
– Werkt ook bij koude temperaturen
– Werkt ook goed hoog in de bergen

Nadelen benzinebrander:

 

– Minder gebruiksvriendelijk
– Vraagt om meer onderhoud